تجربه غوطه‌وری در واقعیت مجازی، تلفیقی از فناوری هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) است که می‌تواند نحوه ارتباط کاربران با فناوری‌های دیجیتال و تجارب آن‌ها از این تعاملات را به‌طور کامل تغییر دهد.

در صورتی که این فناوری را در کنار پلتفرم‌های تعاملی مورد استفاده قرار داده شود، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و کامل را در عین مجازی بودن، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که به اصطلاح غوطه‌وری نامیده می‌شود. تلفیقی از دنیای واقعی و دیجیتال که می‌تواند نسل جدیدی از ارتباط کاربران با سیستم‌های هوشمند را رقم بزند.

گارتنر تخمین می‌زند که طی ۵ سال آینده، بیشترین تمرکز این حوزه روی واقعیت ترکیبی، که در حال حاضر همه‌جانبه‌ترین تجربه‌ای است که می‌تواند در اختیار کاربران قرار گیرد، خواهد بود. فضایی که کاربران را قادر می‌سازد تا توأمان با دنیا‌های واقعی و مجازی در ارتباط باشند، کاربران در عین حضور فیزیکی در دنیای واقعی، تعاملی کاملاً فراگیر و تخیلی را تجربه می‌کنند.

واقعیت ترکیبی از طریق نمایش‌گر‌های سربند (Head-Mounted Displays) که مخصوص ارائه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستند، قابل تصویر‌سازی است، این سیستم همانند سیستم‌های واقعیت مجازی تعبیه ‌شده در گوشی‌های هوشمند می‌باشد که امروزه اغلب کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

با توجه به قابلیت‌های فوق‌العاد‌ه‌ای که گوشی‌های تلفن همراه امروز دارند و پیشرفت روزافزونی که با ظهور سیستم‌هایی نظیر ای‌آر کیت (ARkit) یا گوشی هوشمند آیفون اپل، تانگو (Tango) و ای‌آر کور (ARCore) گوگل، و بسته‌های نرم‌افزاری مبتنی بر واقعیت مجازی پیشرفت‌های نظیر ویکی‌تود (Wikitude) اتفاق افتاده است، انتظار می‌رود رقابت سختی میان ارائه‌دهندگان سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ارائه این مدل از تجربه مبتنی بر واقعیت مجازی و ترکیبی را شاهد باشیم.

دیدگاه گارتنرمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *